Dnes: 21. ledna 2018    | Registrace | Hledáme | Redakce | Info | Testy | Školení | Ocenění | Nápověda | Čtenář: nepřihlášen

Rychlé odkazy
  • Hlavní stránka
  • Seznam rubrik
  • Ankety
  • Editoriály
  • TOP 15
  • KONFERENCE 2008
  • KONFERENCE 2007
  • KONFERENCE 2006
  • KONFERENCE 2005
  • KONFERENCE 2004
  • Sborník
  • Testy
  • Virtuální školení
  • Personalizace


  • Hledáte práci?
    Hledáme redaktora - pojďte s námi tvořit Databázový svět!

    Vyhledávání

    Hledej
    na Databázovém světě!



    Rozšířené vyhledávání

    Rubriky
    Aktuality
    Bezpečnost
    Business
    Česká scéna
    Datové sklady
    Dokumentace
    Dotazovací jazyky
    Hardware
    Historie
    Komentáře
    Literatura
    Metodologie
    Nondb
    Open Source
    Poradna
    Produkty
    Případové studie
    Redakce
    Rozhovory
    Standardy
    Technologie
    Tipy - triky
    Tiskové zprávy
    Vývoj
    Vývojové nástroje
    Zajímavosti

    Co je to?
    SŘBD
    (Systém řízení báze dat)

    Programový systém umožňující vytváření, údržbu a použití báze dat. Podle komplexnosti je možné SŘBD rozdělit na nižší (např. PC Fand), střední (FoxPro) a vyspělé (Oracle 9i).

    Akce
    Dynamická Datová Centra
    - na semináři se seznámíte s komplexním řešením a koncepcí Dynamických Datových Center od Fujitsu Siemens Computers se speciálním důrazem na řešení FlexFrame.

    Textová inzerce
    IBPhoenix - Vše o InterBase a Firebirdu.

    Smějete se rádi? - Pak je pro vás Vtipník to pravé!

    Prodejce reklamy - Hledáme schopného prodejce reklamního prostoru, možnost i externí spolupráce.

    Přihlášený čtenář
    Nepřihlášený čtenář

    O portálu
    Databázový svět
    ISSN: 1213-5933

    Web je optimalizován pro rozlišení 1024x768, nicméně kromě větších rozlišení podporujeme i 800x600. Podrobnosti najdete zde.

    Chcete-li mít kdykoliv možnost zkontrolovat obsah našeho portálu, můžete využít podporu rss. Podrobnosti najdete zde.
    Pohádka o licencích


    [Komentáře] - Bylo nebylo. V malé zemičce uprostřed Evropy se objevil zákazník, který potřeboval zjistit odpověď na relativně jednoduchou licenční otázku – jak doložit při kontrole legálnost (již tento pojem ale sám o sobě je zavádějící) používaného software. Zákazník přesně věděl snad vše potřebné – krabicová verze, zakoupená v místním obchodě v hotovosti. Slyšel různé historky o tom, že faktura nestačí, je prý třeba nějaký produktový klíč, licenční ujednání, dokumentace a prý ještě mnoho dalších věcí. Řekl si, že se pokusí věci přijít na kloub.



    Čím začal? Licenčním ujednáním k danému produktu a obecnými podmínkami dodavatele. Četl jednou, četl podruhé, četl potřetí a říkal si, že to asi není vše zcela správně přeložené, neb některé věci nedávaly smysl. Samozřejmě si nechtěl připustit, že by mohla být chyba na jeho straně. Tak se pokusil najít originální znění v angličtině, kterou ovládá také docela dobře. Jenže ejhle, již najít ve veřejně dostupných zdrojích originální podobu licenčního ujednání byl tvrdý oříšek. Ale bratr Google nakonec pomohl. Jaké bylo zákazníkovo překvapení, když zjistil, že ani anglická verze mu příliš v jeho otázkách nepomohla.

    Jenže co s tím? „Web! Kouknu se na web výrobce!,“ řekl si zákazník s nadšením brzkého nalezení všech platných podmínek prokazatelnosti legálního využívaní daného produktu zadal do prohlížeče adresu http://www.xxxxxxxxx.cz. Z licenčního ujednání a z dřívějších zkušeností již věděl, že existuje něco jako ověření pravosti, licenční štítek, produktový klíč a podobné pro mnohé zcela neznámé pojmy. A tak využil svého hledačského umu a našel. Ptáte se co? Neuhodli byste (nebo možná ano) – opět naprosto rozdílné odpovědi vzájemně navíc popírající jedna druhou. Jednou štítek potřebujete, podruhé ne, potřetí ano, ale jiný štítek, po čtvrté na daném štítku má být něco, co tam prokazatelně výrobce nedává a nikdy ani nedával a v první odpovědi navíc tvrdí, že to něco tam opravdu není. Ano, krabici si musíte schovat. Ne, krabici si schovat nemusíte. Ano, dokumentaci ano. Ne, dokumentaci ne. Udělalo se mu mdlo a už se i po zaplacení desetitisícové částky za daný produkt viděl, jak mu manželka nese buchtu s pilníkem.

    Jenže co teď? Jak to zaonačit? Ani web v angličtině nevnesl jasno do celé problematiky, ba právě naopak. Situaci ještě více zamotal pokusy o tvrzení ve stylu, že jeden konkrétní štítek vlastně vůbec součástí balení není – možná není, ale zkuste o tom přesvědčit zákazníka majícího v ruce krabici, na které daný štítek zcela prokazatelně je.

    Vzpomněl si, že v České republice existuje firma, která se na licenční problematiku dané firmy specializuje. Tak neváhal a napsal jasný a stručný e-mail. Odpověď přišla po chvíli a poskytla obsáhlé informace. Na doplňující otázky byly poskytnuty také poměrně jednoznačné odpovědi, ale již bez záruky s doporučením kontaktovat zákaznickou linku výrobce produktu. "Proč mne to jen nenapadlo dřív!? Asi dřívější zkušenosti!," pronesl zákazník směrem k nic nechápajícímu malému dítěti zlobícímu se na tátu, že pořád řeší nějaký nesmysl.

    Našel adresu na zákaznickou podporu. Tak to zkusil. A to neměl dělat, neb se mu předchozí informace zhroutily jako domeček z karet. Odpovědi nejen že popřely dosud nabyté znalosti ze soukromé firmy, ale popřely i některé informace uvedené v licenčním ujednání a informace dostupné na firemní webové prezentaci (ano, i ty z části často kladené otázky k licenční problematice). Zákazník začal být opět nervózní a začal přemýšlet, jaké jsou dnes trestní sazby za porušení autorského práva. Nic nepomohlo utěšování manželky, že jej opravdu nezavřou, nic nepomohl narůstající vztek nad nejasností informací poskytovaných různými kanály té samé společnosti. Zkusil si ještě s danou osobou (a později ještě s jednou ze stejného zákaznického servisu) vyměnit pár zpráv, ve kterých se snažil maximálně přesně formulovat své dotazy včetně upozornění na odlišnost odpovědí z jednotlivých zdrojů, ale nepomohlo to. Odpovědi se neustále lišily, měnily se v čase k novým variantám v zápětí opět popřeným jinými variantami.

    Na konci svých sil se zákazník vzchopil a do e-mailu položil pár zcela jasných krátkých otázek vyžadujících odpovědi ANO/NE. Říkal si, že se alespoň něco závazného dozví. Jenže, no, nebudu to protahovat, odpovědi byly opravdu rozsáhlé. Jenže, no, nebudu to protahovat ani nyní – opět naprosto k ničemu a popírající opět již jednou zodpovězené (po pravdě řečeno nelze vyloučit, že by se některé odpovědi neopakovaly, tak dobrý zase zákazník opravdu nebyl).

    Nakonec nad tím mávl rukou, vytiskl si pro jistotu jeden dokument z webu dané společnosti a řekl si, že tím se bude řídit (byl navíc nejblíže licenčnímu ujednání – tedy v těch částech, které byly alespoň trochu srozumitelné). Ještě jej napadlo, co bude dělat, když se daná stránka změní. Pro zajímavost se zeptal notáře, kolik by stálo ověření dané stránky – a když zjistil, že polovinu toho, co samotný produkt, vzdal to. Definitivně.

    A tím by mohla pohádka skončit, byť nemá šťastný konec. Mohla by skončit informací, že se to nestalo. Bohužel – stalo. A nešlo přitom o malou firmu, ale o poměrně známého nadnárodního giganta). Nenabádám v žádném případě k porušování práva, jsem pro tvrdé prosazování dodržování autorského práva a licenčních smluv. Ale mám bohužel pocit, že společnosti si vzaly vzor z našich zákonodárců a snaží se cokoli napsat maximálně nesrozumitelně a mohou-li poskytovat rozporuplné informace, tím lépe. Jak to změnit? Snad jen tak, aby firmy opravdu pochopily, že my jsme jejich zákazníci a ne oni samy sobě.

    dis: podobnost s některou konkrétní firmou je zcela záměrná, ale v žádném případě nejde o snahu poškodit konkrétní subjekt, ale pouze o snahu upozornit na nesrovnalosti všude okolo nás

    ( Celý článek! | Autor: Marek Kocan | Počet komentářů: 3 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek )

    Vyhledávání
     

    Anketa
    Kolik ročně utratíte za dovolené?

    Nic 
     (1557 hl.)
    Do 1 000,- Kč 
     (1074 hl.)
    Do 10 000,- Kč 
     (1003 hl.)
    Do 25 000,- Kč 
     (1385 hl.)
    Do 50 000,- Kč 
     (1019 hl.)
    Do 75 000,- Kč 
     (1183 hl.)
    Více než 75 000,- Kč 
     (1022 hl.)

    Celkem hlasovalo: 8243


    Poslední komentáře
    frontierd@126.com
    frontierd@126.com
    frontierd@126.com
    c
    http://www.coachoutl

    Newsletter
    Přihlaste si nezávazně - i bez registrace - odběr informačního newsletteru. Podrobné informace najdete zde.

    Emailová adresa:


    Kalendář
    <<  Leden  >>
    PoÚtStČtSoNe
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031    

    Redakci připojuje


    Nejčtenější

    Databáze je prázdná!


    Nejvíce komentářů

    Databáze je prázdná!


    Reklama






    Nenechte si ujít články na dalších webech




    Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami
    nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

    Databázový svět | dfKlub - digitální fotografie | Vtipník - vtipy přímo k Vám | Reminder - přestaňte zapomínat | Databázový svět

    Copyright (c) 2004 AVRE Publishing, spol. s r.o. Všechna práva vyhrazena